כה מופלאה הרפואה הסינית שחקר שלה אל מול זו של הרפואה המערבית אדירה אפילו יותר בעיני. מתוך צימאון להסברים מנומקים ורצון להשוות בין מזרח למערב נולד ישור הקו בין תפקידי ה-–Pi כמצטיירים ברפואה הסינית לבין תפקידי הטחול והלבלב כפי שידועים עפ“י הרפואה המערבית.
בעבודה ניתן לראות פירוט של תפקידי הטחול והלבלב עפ“י שתי הרפואות, בחינת הקשר בין שני האיברים עפ“י ההיסטוריה של הרפואה הסינית, טבלה המסכמת את האנלוגיה בין שתי הרפואות ונספח קצר הדן במחקר שנעשה בסין, המשווה בין תפקודי הטחול עפ“י הרפואה הסינית לבין הרפואה המערבית ברמה ההיסטולוגית.
Tao Te Ching #47
Without opening your door,
you can open your heart to the world.
Without looking out your window,
you can see the essence of the Tao.
The more you know,
the less you understand.
The Master arrives without leaving,
sees the light without looking,
achieves without doing a thing
טחול Pi – כרטיס ביקור עפ”י הרפואה הסינית
אידיאוגרמה של Pi
מורכבת משני חלקים: הימני המבטא איבר, כלומר חלק מהגוף ונקרא Cui והשמאלי לו מספר פירושים:
1. מחסן מרכזי עם הסתעפויות בעל יכולת הפצה ומכאן הפן היאנגי שבעבודת הטחול.
2. שדה הממוקם במקום נמוך או עמק– “הקרוב” יותר לאדמה, האלמנט אליו שייך הטחול.
3. כלי פשוט בעל ידית, המכיל נוזלים (לשתיה), כזה שהיה בשימוש יום יומי ואפשר הזנה ומכאן שמשמעות האידיאוגרמה של ה-Pi הינה של משרת העובד על בסיס יומי במשך כל השנה כמו השור המזוהה עם אלמנט האדמה אליו משתייך הטחול, החורש את האדמה על בסיס קבוע.
הטחול – שרת הויטאליות, משרת בעל עבודה פשוטה ויומיומית הנחוצה לחיים.
שייך למשפחת איברי ה – (Zang, Yin) בן זוגו ביחסי ין ויאנג של הקיבה Wei
לקיבה ולטחול קשר מיוחד והדוק והינם צמד האיברים היחידי המקבל אזכור כצמד ב-“Neijing”, ספר “הקיסר הצהוב” בפרק 8: “הקיבה והטחול הינם כמחסנים האוגרים מזון ותמציות וחמשת הטעמים נובעים מהם“.
הקיבה החלולה אחראית על קבלת המזון והשתייה דרך הפה והושט ונקראת גם “ים הנוזלים“. היא אחראית על התססה והרקבה של המזון,עיבודו ופירוקו. שני האברים ביחד שומרים על האיזון הנכון בין יובש ולחות במחמם האמצעי. מענין לראות כי התנאים הין – יאנגים בצמד זה מיטשטשים, שכן הקיבה היאנגית מכילה ומורידה ואילו הטחול הייני מבצע פעולות יאנגיות של הרמה והמרה דרך חימום. מענין לראות שנקודות מרידיאן ה-ST מדיאליות (2 ו-4 צון לטרלית ל-CV), כלומר ממוקמות ביחס ייני לאלו של מרידיאן ה– SP (3.5, 4 ו-6 צון לטרלית ל-CV)ובמסלולם שני המרידיאנים מגיעים לאזור החזה והבטן, אזור ייני ומבין כל זוגות המרידיאנים ביחסי ין ויאנג אזור המפגש ביניהם הינו הגדול ביותר.
שייך לשכבת ה-Tai Yin שכבת “ספקי הצ‘י בן זוגו של הראות Fei
הצ‘י בגוף מיוצר ע“י הריאות והטחול. המזון שנקלט ע“י הקיבה ומעובד ע“י הטחול והאוויר שנקלט ע“י הריאות מרכיבים את הצ‘י הזורם בגוף ומכאן ששכבת ה-Tai Yin אחראית באופן ישיר על ייצור אנרגיה.
אלמנט האדמה Tu
נוצרה אחרונה, לאחר שכל אחד מהאלמנטים משך לכיוונו. יעוד האדמה הינו מרכז לכל שאר השלבים האנרגטיים (Wu Xing). הטחול ממקום במחמם האמצעי במרכז הבטן, המרכז של הגוף. יציבות האדמה, אופייה השגרתי ויכולת הספיגה שלה מאפשרים את פעולת הטחול והקיבה.
תפקידי הטחול ע”פי הרפואה הסינית:
שורש הצי הפוסט נטאלי Hou Tian Zhi Ben
“מה הופך את טחול למקור האנרגיה הפוסט נטאלי? יום לאחר הולדתו של תינוק הוא יחוש רעב, לאחר שבעה ימים ללא מזון הוא ימות. לאחר הולדת הגוף הפיזי עלינו להיות מוזנים מצ‘י שמופק ממזון על מנת לשרוד“
(מתוך : A Primer of Medical Objectives, Li Zhongzi, 1637 )
המרה ושינוע של מזון ושתיה Yun Hua
שלב ההמרה – הטחול אחראי על ייצור צ‘י המזון – Gu Qi המהווה את הבסיס ליצור של צ‘י, דם ונוזלי גוף. הטחול מקבל מהקיבה אנרגיה שמוצתה מתוך המזון, אנרגיה שהטחול יכול להשתמש בה ולהפיק ממנה צ‘י.
שלב השינוע – הטחול מעלה Gu Qi למעלה אל המחמם העליון, שם הוא חובר לצ‘י הנוצר בריאות מנשימה (Kong Qi), ובבית החזה הם הופכים לצ‘י הנאסף (Zong Qi). הצ‘י הנאסף ביחד עם הצ‘י המולד, המזין כל פעולה (Yuan Qi), יוצרים את הצ‘י האמיתי (Zhen Qi) המופץ כצ‘י המזין (Ying Qi) לכל הגוף, דרך מערכת המרידיאנים וכצ‘י המגן (Wei Qi), המופץ בין שכבת העור לשרירים.
אספקט נוסף של שלב השינוע קשור להעברה של חומרי מזון מזוקקים נוספים, Jing Wei, והטמעתם בחלקי הגוף השונים ביניהם הגפים והשרירים הנמצאים באחריותו של הטחול.
שולט בדם – שותף בתהליך יצור הדם – Xue
דם נוצר בלב המכתיר את הצ‘י בחותם הShen-. היות והצ‘י הינו הבסיס ליצירת דם, כך גם כאן הטחול בלתי נפרד מהפקתו. השניים בלתי ניתנים להפרדה: צ‘י מוליד את הדם ודם מזין את הצ‘י. פונקציונאליות השניים תלויה האחד בשני: צ‘י מאפשר תנועה לדם ומחזיק אותו בכליו,ודם מאפשר המשך יצור צ‘י בזכות הזנתו.
מכיל את הדם בכלי הדם
הטחול אחראי להמצאות הדם בכלי הדם, כך הוא מגלם מאפיין של אלמנט האדמה בדיוק כשם שנהרות ונחלים נתחמים ומחוזקים ע“י גבולות האדמה.
(מתוך ה – “The Classic of Difficulties”, “Nanjing”)
מניע תהליך התפלת נוזלי הגוף – Jin Ye
הטחול אחראי על השלב הראשון בו ישנה הפרדה בין התוצרת הנעכלת השימושית לגוף לבין זו הלא שימושית. השימושי ה“טהור” – Clear Yang עולה למעלה לריאות להפצה לאזור שבין העור והשרירים לליחוך. הלא שימושי “העכור” – Turbid Yin יורד למטה למעי הדק להמשך תהליך ההתפלה. הטחול הינו האחראי על ה-Ye, הנוזל העכור והכבד יותר הזורם במרידיאנים ומרכיב את הנוזל הסינוביאלי ומלחך את גידים,רצועות והעיניים.
זרימה אנרגטית כלפי מעלה – (Zheng Qi Uplifting Qi)
הטחול ביחד עם הקיבה מהווים את לב המחמם האמצעי, מרכז היצור בגוף. הם שולטים בתנועת הצי‘ ומתואמים ביניהם, כאשר הקיבה מורידה והטחול מעלה. בכתובים הסינים המושג להעלות משויך לרעיון “צלול“, נקי וטהור כשם שנוזלי גוף טהורים עולים מהטחול לריאות, כשם שתמציות מזון טהורות עולות לבית החזה. רעיון ה-Zheng Qi חיוני לאחזקת האיברים במקומם ולמניעת צניחה עקב השפעת כוח הכובד וגם להחזקת הדם בכלי הדם ומניעת דימום.
שולט בשרירים וארבעת הגפיים
Gu Qi ותמציות מזון חיונית מועברות בזכות הטחול לגפים ולשרירים. מצב הטחול חשוב לבניית שרירים ולשמירה על טונוס שרירי, גוף רפוס יצביע על חולשה של הטחול.
מתבטא בפה, מגולם בשפתיים, שולט ברוק ואחראי על חוש הטעם
פעולת הלעיסה ההכרחית, המפרקת את המזון מכינה אותו עבור הטחול לתהליך הטרנספורמציה והפיכתו ל-Gu Qi, מכאן חשיבות היחסים בין הטחול והפה. חוש הטעם ויכולת הלעיסה תלויים במצבו של הטחול. השפתיים משקפות את מצב הטחול בעיקר בהקשר לדם.
הרוק משמש כמלחך מזון ומסייע לטחול לעבודתו.
“הטחול אחראי על 5 הטעמים” (מתוך ה-“Neijing”): למעשה חמישה סוגים צ‘י שונים, כאשר טעם וטמפרמנט אנרגטי מגדירים אותם. הם הנטמעים בגוף ובונים אותו. הטעם המתוק משויך לטחול דרך הקשרו לאלמנט האדמה.
משכן את ה-Yi
ה-Yi הינו התפקוד הגבוה של הטחול, האינטלקט המאפשר מחשבה, לימוד, זיכרון, התכוונות, ריכוז וביטוי רעיוני. תהליך החשיבה הינו הראשון להתרחש כאשר הלב מגיב, כאשר יש מרכז (אדמה) חזק שמאפשר התבטאות חופשית של הלב. ה-Yi מאפשר תהליך מחשבתי מודע בדרך למימוש.
הצ‘י והדם הפוסטנאטליים תומכים ומזינים את האינטלקט ומכאן קשר נוסף לטחול.
טחול Pi – כרטיס ביקור עפ”י הרפואה המערבית
מיקום
איבר השייך למערכת הלימפטית, שמעבירה נוזל לימפה המכיל אלקטרוליטים, מים, חלבונים וחומרים נוספים – מהרקמות אל זרם הדם. נוזל הלימפה דומה לפלסמה אך מכיל גם תאים, בעיקר לימפוציטים: תאי דם לבנים השייכים למערכת החיסון. הטחול מהווה את המסה הגדולה ביותר של רקמה לימפטית בגוף (צבר תאי מערכת חיסון). ממוקם באזור ההיפוכונדריום השמאלי, מתחת לסרעפת, מעל לכליה השמאלית והמעי העולה, מאחורי החלק העליון של הקיבה, מוגן מאחורי הצלעות ה-10 ו ה-11.
מבנה
מאורך, שטוח וקמור – כעור(Biconcave) , בעל צבע סגלגל, בנוי רקמה דמית פריכה. בעל נפח של כ-350 מ“ל המשתנה בתאם לשינויים פיזיולוגים ופתולוגים (היפרטוני בזמן מחלה או עקב ניוון שנובע מזקנה). בעל מעטפת סיבית עם שלוחות המופנות כלפי פנים, היוצרות חלוקה תאית בתוך האיבר (חללים). מכיל עורקים המובילים דם לתוך חלל המוקפים צברי לימפוציטים מתפתחים.
תפקידים
1. הגנה בפני מיקרואורגניזמים – לכידת גורמים זרים: דרך מחזור הדם מגיעים מונוציטים (קבוצת תאים המשתייכת לקבוצת תאי הדם הלבנים) ההופכים למאקרופאגים (תאים בולעניים) עם כניסתם למערכת האנדולתלית של הטחול. מאקרופאגים אלה נלחמים ומשמידים מיקרואורגניזמים השוכנים בדם ע“י תהליך פאגוציטוזיס (תא בולע תא). הטחול מקבל אספקת דם גדולה ומשמש כמעין פילטר של הדם ובכך תרומתו הרבה למערכת החיסון.
2. התמיינות תאי דם Hematopoiesis: מונוציטים ולימפוציטים (קבוצת תאים נוספת המשתייכת לקבוצת תאי הדם הלבנים) מבשילים והופכים אקטיביים בטחול. במהלך העוברות נוצרים אריטרוציטים (כדוריות דם אדמות) בטחול ובמהלך החיים במצבים פתולוגים כגון אנמיה המולטית (הרס כדוריות דם אדומות).
3. פירוק אריטרוציטים וטסיות דם: מאקרופאגי‘ם משמידים ארטרוציטים שחוקים וטסיות פגומות, מפרידים בין ההמוגלובין לכדורית הדם האדומה לפני השמדתה לטובת מחזור הברזל.
4. אחסון דם: מבנהו העשיר בחללים מכיל כמות דם רבה ובעת הצורך לדוגמא בשעת דימום,יכול להתכווץ ודם יכול להתווסף לזרם הדם ולשמר הומאסטאזיס.
לבלב Yi Zang / Yi Xian – כרטיס ביקור עפ”י הרפואה המערבית
מיקום
איבר מוארך בין 15-20 ס“מ, הממוקם בחלק האחורי של חלל הבטן מאחורי הקיבה, נהוג לחלקו ל-3 אזורים: ראש – האזור הקרוב ביותר לתריסריון; גוף – חלק מרכזי; זנב – קרוב ביותר לטחול.
מבנה
מורכב משני סוגי רקמה בעלת תפקידים שונים:
1. אקסוקרינית – הפרשה חיצונית של מיצי עיכול
2. אנדוקרינית – הפרשה פנימית – הורמונאלית
תפקידים:
1. פעילות אקסוקרינית המתבטאת בייצור של חומרים המסייעים לתהליכי העיכול: ביקרבונט המופרשים לתריסריון: ליפאזות לפירוק שומנים למונוגליצרידים וחומצות שומן, אלפא – חומר מבסס, הסותר את חומציות המזון המגיע מהקיבה והפרשה של אנזימי עיכול עמילאז לפירוק סוכרים מורכבים לגלוקוז ופרוטאזות להמשך פירוק חלבונים לחומצות אמינו. המערכת האקסוקרינית מוסתת ע“י מערכת העצבים המרכזית,הפרהסימפטטית, דרך עצב הואגוס וע“י הורמונים המופרשים מהתריסריון וביניהם הורמון ה-CCK.
2. פעילות אנדוקרינית המתבטאת בהפרשה של ההורמונים למחזור הדם. באזור בלבלב הנקרא “איי לנגרהנס” נמצאים שלושה סוגי תאים מפרישי הורמונים: תאי אלפא – המפרישים את ההורמון הקאטאבולי גלוקגון, המעודד פירוק של גליקוגן לגלוקוז המאפשר אנרגיה זמינה במצבי עקה; תאי בטא – המפרישים את ההורמון האנאבולי אינסולין, המעודד כניסה של גלוקוז לתאים; תאי דלתא – המפרישים את ההורמון המאזן סומאטוסטטין, האחראי על איזון מיידי של רמות הסוכר בדם ע“י עיכוב הפרשה של אחד מההורמונים האנטיגוניסטים אינסולין וגלוקגון.
הקשר בין הטחול והלבלב עפ”י הרפואה הסינית
המקור הקדום ביותר בו מוזכר ה-Pi לראשונה הינו ה-“Neijing” (מתוארך בסביבות 200-300 לפני הספירה) בו מצוין: “הטחול ממוקם במרכז הגוף ומחובר לקיבה באמצעות קרום. צבעו צהוב וטעמו מתוק. עיקר תפקידיו הפיזיולוגים לסייע לקיבה בתהליך העיכול. סימפטומים שיעידו על תפקוד לקוי יהיו : בעיות עיכול, רעב שלא מוטב לאחר אכילה וצימאון יתר“.
סימפטומים אלו תואמים את תפקוד הלבלב.
המקור הבא בו מופיע תיאור של הטחול הינו ה– (“The Classic Of Difficulties” – “Nanjing”)
פרק 42, בו מצוין: “הטחול שוקל 2 ג‘יו ושלוש ליאנג (אמות מידה סינית המשולות ל-1,150 גרם), 3 צון רוחב ו-5 צון אורך ומכיל חצי גין (250גרם) שומן בתפזורת. הוא אוגר דם ומחמם את חמשת אברי ה-Zang”
פירוש של ה-“Nanjing” מתקופת שושלת ה-Tang (מהמאה השמינית) מאת Yang Xuancao מוסיף: “תפקידו של הטחול לסייע. הוא ממוקם מתחת לקיבה ומסייע לצ‘י הקיבה למשול בתהליך ההמרה של מים ודגנים“.
על פי שני כתובים אלה צורתו של האיבר אינה ברורה, אך גם בפירוט תפקוד הטחול
ב-“Nanjing”, בדומה ל-“Neijing”, מתואר באופן מובהק תפקוד של לבלב.
בתקופה מאוחרת יותר, תקופת שושלת הMing- (מתחילת המאה ה – 14), בעבודתו של Zhao Xianke מצוין: “הטחול מחובר מעל לקיבה בעזרת קרום. צבעו אדום –סגלגל כשל כבד של סוס וצורתו כצורת מגל, כאשר הוא שומע צליל הוא זז ומתחכך בקיבה, כך מזון מתעכל“.
צורת המגל המתוארת כאן לראשונה, בנוסף לתפקוד, מתייחסת ללבלב.
ציור זה מתוך עבודתו של Yilin Gaicuo משנת 1896, מראה את צורת “המגל” של ה-Pi. צורה זו על מתארה וישורה, מציעה כי אכן מדובר בלבלב. יתכן והחלוקה לשני חלקים מתייחסת לתעלת הלבלב העוברת לאורך כל האיבר (The Pancreatic Duct). |
גם בכתובים של מאסטרים תאויסטים ניתן לראות קשר בין איבר ה-Pi לצורה ולתפקוד של הלבלב כדוגמת אלה של Yuan Yangz ו-Zhonghuang Jing: “הטחול הינו מקדש האדמה, בשר הגוף. הוא מכסה את המחסן הגדול, 3 צון מעל לטבור. צבעו צהבהב כמשתקף על משי לבן, כאשר גבר מגיע לגיל 70 הוא מתרוקן והעור נהיה דק וקמל. משקלו 3 גין ו-3 ליאנג… צורתו כצורת מגל…”
לאור השימוש הנרחב בו עשתה הרפואה הסינית באברי חיות לטובת רפואת הצמחים, התווסף מידע אנטומי רב אודות איברים רבים. חקר אברי חיות, שפך אור גם על אנטומיית האדם. מקור טוב להשוואה היה החזיר המבוית (השוואה אשר עמדה למבחן גם במחקרים אנטומיים של היוונים והרומאים) וגם כאן נראה קשר בין צורת ה-Pi והלבלב בכתובים רבים.
אם כך, האם ה-Pi הינו הטחול או הלבלב? האם הוא שניהם?
מקורות המצוטטים כאן מראים בבירור שאיבר הלבלב היה מוכר לסינים וכי האניגמה אינה נובעת מבורות.
רעיון שיכול להציע מענה לשאלת פשר ה“זיווג” בין שני האברים הוא תפישת ה“אחד“, ה-Dao ורעיון הנומרולוגיה הטאויסטית, דרכה ניתן לראות את התפתחות הקוסמוס: בהתחלה היה אחד,
ה-Hun Dun (תוהו ובוהו), ה-Tai Yin (האחד גדול), פוטנציאל במצב כאוטי של כל הקיים כאחד מאוחד. לא ידוע בדיוק כתוצאה ממה, מפץ אנרגטי או התערבות של יצור עליון, אך משהו החל מפצל את האחד לשני כוחות. נולדה הדואליות. הטהור והעדין עלה למעלה ונקרא Yang,הדחוס והעכור ירד למטה ונקרא Yin. כגורם מאחד ביניהם נוצר האדם ומכאן השילוש. עונות השנה וכיווני האוויר הן התגלמות הארבע. אלמנט האדמה שנוצר כגורם ממרכז בין ארבעת כוחות, הוביל לחמש, חמישה שלבים, חמשת האלמנטים –– Wu Xing. האדמה כמזינה, בונה וכבדה הינה מספר חמש ברמת המאקרוקוסמוס, ביטוי החמש ברמת המיקרוקוסמוס יגולם דרך חמשת אברי ה– Zang. סוגי האקלימים הנפוצים הינם מספר השש ומיוחסים לאספקט השמימי (Lui Xie The Six Evils), יאנגי ומכאן לששת אברי ה Fu-ברמת המיקרוקוסמוס. אם כך מיתוך מימוש תיאורית הנומרולוגיה אברי הגוף נחלקו לין ויאנג, חמש אברי הין ושש אברי היאנג. יתכן וכתוצאה מכך, אם היו יותר מחמישה אברים ינים,חלקם זווגו ומכאן הטחול והלבלב חברו כאיבר אחד. במידה והיו פחות מששה אברים יאנגים התווסף להם התלת מחמם.
חלוץ בניסיון לישב את סוגיית הטחול–לבלב היה ג‘ורג‘ סוליי דה מורה (1878-1955) שנסע לסין בתחילת המאה ה-20, שהה בה כמעט שני עשורים, תוך שהוא מתקבל למעגלי החברה הסינית הגבוהים והפך לאירופאי היחיד שהוכר כרופא סיני על ידי הסינים עצמם.
בספרו “אקופונקטורה סינית” , פרש סוליי דה מורה את הבסיס לפרקטיקה המודרנית של הדיקור באירופה, בהציגו רעיונות רבים ואת הביטויים, כפי שהם מובנים עד היום:
“בספרות הסינית והיפאנית הקדומה מופיע מרידיאין של הטחול אך אינו מופיע מרידיאן הלבלב. אך ישנם אזכורים רבים לשני האיברים. מצד אחד מרפאים שכתבו על אופי מרידיאן הטחול אינם עושים הבדלה בין שני האיברים. האם גם הסינים נהגו להתייחס לטחול כאל איבר דואלי?מאפייני שני האיברים עורבבו, אין אינדיקציות מבדילות. מתוך כך אתייחס למרידיאן הPi- תמיד כאל הטחול – לבלב, לעולם לא רק כלבלב או כטחול.”
“… ללבלב דופק משלו בין זה של הקיבה לטחול בעמדה הימנית האמצעית.”
“מתוך מספר ניסויים שערכנו בפריז הבחנו במשהו שאפילו נבצר מהסינים והיפאנים: הערוץ הימני של מרידיאן הטחול (Zu taiyin) משקף את תפקוד הטחול, ואילו הערוץ השמאלי (Shou taiyin) משקף את תפקוד הלבלב. גילינו שהערוץ השמאלי פועל על תפקודי הלבלב כפי שמוכרים במערב – עיכול. המרידיאן הימני מתייחס לתפישת הטחול האירופאי – כפועל לטיהור דם“
קווים משותפים בין תפקודי ה-Pi, הטחול והלבלב עפ”י שתי הרפואות
תפקוד | Pi | טחול ולבלב |
פירוק מזון והמרתו לאנרגיה | תחילת התהליך נעשה בקיבה ע“י פירוק והתססה של מזון והמשכו נעשה ע“י הטחול המבצע המרה של התמציות שהגיעו מהקיבה לצ‘י המזון, אחד ממרכיבי הצ‘י האמיתי הזורם במרידיאנים ומשמש כספק אנרגיה. למזון השפעה ישירה על משק הצ‘י בגוף. | החלק האקסוקריני של הלבלב מפריש מיצי עיכול ואנזימים הדרושים לפירוק מזון. החלק האנדוקריני של הלבלב מפריש את ההורמונים: אינסולין, גלוקגון וסומאטוסטטין האחראים על שמירת רמת הגלוקוז בדם. הורמונים אלו מווסתים את משק האנרגיה בגוף ע“י כך שמאפשרים כניסה של גלוקוז לתאים וחסימה של גלוקוז לתאים בעת הצורך. למזון השפעה ישירה על רמת הגלוקוז בדם ועל משק האנרגיה בגוף |
שינוע האנרגיה | טחול מעלה Gu Qi למעלה אל המחמם העליון ומעביר חומרי מזון מזוקקים נוספים, Jing Wei, לחלקי הגוף לבנייה ולאנרגיה | לבלב מפריש הורמונים ואנזימים המאפשרים פעילות באזורים שונים (חוץ לבלבים) בגוף כדוגמת אנזימים המופרשים למעי הדק והורמונים הנישאים בזרם הדם ומאפשרים כניסת גלוקוז לתאים |
מחשבה | אספקט ה-Yi המאוכלס בטחול, כוח המחשבה והזיכרון | ברמה האנדוקרינית הלבלב אחראי לוויסות רמות הסוכר בדם. רמת סוכר תקינה תאפשר החדרת סוכר למוח וכך גם את כל פעולות המוח: הן הבלתי מודעות, כדוגמת המטבוליזם, והן את פעולות המוח המודעות, כדוגמת החשיבה האנליטית, הזיכרון וההפנמה. ברמה האקסוקרינית הלבלב מסייע לפעולת העיכול ע“י הפרשת אנזימי עיכול, מה שיאפשר ספיגה של ניוטרינטים חיוניים התורמים ליכולות הקוגניטיביות כדוגמת: זיכרון, ריכוז וצלילות מחשבתית |
שולט בדם | שותף בתהליך יצור הדם ומחזיק את הדם בכלי הדם | בתקופת העוברות דם מיוצר בטחול ובעקבות מצב פתולוגי ישנו יצור של כדוריות דם אדומות בטחול. הטחול מסוגל להתכווץ ולהוסיף דם למחזור הדם בעת הצורך |
בונה את השרירים וארבעת הגפים | צ‘י המזון ותמציות מזוקקות נספות מועברות לשרירים ולגפיים ע“י הטחול | אינסולין המופרש מהלבלב מתווך כניסת גלוקוז לרקמות תאי שומן ושריר.אינסולין משמש הורמון אנאבולי (בונה) |
טעם מתוק וחמשת הטעמים | קשר דרך אלמנט האדמה, חמשת הטעמים, תדרים אנרגטיים וביניהם הטעם המתוק העוברים הטמעה בגוף ומשמשים כאבני בנין תחת שרביט הטחול | גלוקוז הינו חד סוכר בעל טעם מתוק,בניצוחו של הלבלב מופרש אינסולין המחדיר גלוקוז לתאים. דרך מנגנון האינסולין, הלבלב גם משפיע על תחושות הרעב והשובע. |
מערכת החיסון | הטחול משתייך לשכבת הTai Yin- ביחד עם הריאות הן המווסתות את משק האנרגיה בגוף ושולטות במערכת החיסונית. הריאות שולטות בצ‘י המגן(Wei Qi) נגזרת של הצ‘י האמיתי והטחול בצ‘י המזין (Ying Qi) | הטחול מכיל צבר עצום של כדוריות דם לבנות השייכות למרכיבי מערכת החיסון של הגוף המבצעות תהליכים של פאגוציטוזיס והשמדת אנטיגנים |
סיכום:
העבודה הציגה הקשרים בין תפקידי הטחול והלבלב עפ“י שתי הרפואות וחשפה דמיון רב ביניהם.
מה עוצמתי היופי והקסם שבנקודת המבט הסינית, המשלבת אספקטים פילוסופים ופיסיולוגים החוברים להציג תמונה כל כך זהה לזו של האנטומיה והפיסיולוגיה של המערב.
כמה ממשית ועכשווית הרפואה הסינית בהשוואה לממצאים מערביים.
נספח:
השוואת תפקודי הטחול בין הרפואה הסינית לרפואה המערבית
מאת: טיארה לסלי L.Ac
מחקר מקיף המשלב בין רופאה מערבית ל-TCM שהתקיים בסין, הראה קשר מפתיע בין שתי הרפואות: במחקר זה נלקחו דוגמיות דם ודוגמיות משכבת המוקוזה הגסטרית (שכבת הרירית) של מטופלים שאובחנו בפתולוגיות של תפקוד לקוי של הטחול עפ“י הרפואה הסינית.נערכה השוואה בין תאי הרירית של אלה לבין תאי רירית של נבדקים אשר לא סובלים מפתולוגיות של הטחול. כל המטופלים הסובלים מתפקודי טחול לקויים הראו את אותם התוצאות: בשכבת הרירית נמצאו פחות מיטוכונדריות (אברון תא האחראי על יצור האנרגיה של התא) מאשר בשכבה הרירית של הנבדקים האחרים, נמצא מחסור באינזימים מסייעי עיכול ורמות המוגלובין נמוכות יותר.
מענין לראות את הקרבה בין הרמה הביו–כימית של רקמה, לבין הרמה האנרגטית של חלק מתפקודי הטחול עפ“י הרפואה הסינית:
1. חולשה ב-:Spleen Qi & Spleen Yang הפוגעת בתהליך ההמרה והשינוע של מזון לאנרגיה,דפיציט של מיטוכנדריות מביא להפחתה ברמת האנרגיה הזמינה המאפשרת תהליכים (ATP נוצרים במיטוכונדריה).
2. עודף לחות: נמצא כי במטופלים הסובלים מSpleen Qi Def -, תאים פאריטלים נפוחים (תאים פאריאטלים הינם תאים בקיבה המפרישים חומצת קיבה המסייעת בתהליך הפירוק שלהמזון). יתכן וזה נובע מכשל במנגנון משאבות הנתרן–אשלגן של התאים מה שהביא למצב היפרטוני – עודף נוזלים ומכאן הצטברות לחות.
3. טחול שולט בשרירים ובארבעת הגפים: נמצא כי למטופלים אלו מיעוט מיטוכונדריות באזורים אלו ובנוסף גם מיטוכונדריות פגומות.
4. הטחול נפתח לפה: נמצא כי למטופלים אלו מיעוט מיטוכונדריות באזורים אלו ובנוסף גם מיטוכונדריות פגומות.
ביבליוגרפיה
1.Anatomy& Physiology
Gary A. Thibodean and Kevin T. Patton
2.The Foundations of Chinese Medicine: A Comprehensive Text
for Acupuncturists and Herbalists, Second Edition
Giovanni Maciocia
3.The 5 Organs Network of Chinese Medicine – Spleen-Stomach, Heiner Freuhof Phd.
http://www.itmonline.org/5organs/spleen.htm
4.The Spleen and Stomach
Rochat de la Vallee & Claude Larre and Elisabeth
5.The Yellow Emperor’s Classic of Medicine
(“Qestions of Organic and Fundamental Nature”)
,Ph.D Maoshing Ni
6.Spleen & Pancreas in Chinese Medicine
http://www.hanacumoxa.com/spleen_pancreas.htm
7.A Comparison of the Spleen Between Chinese And Western Medicines
Tierra Lesley L.Ac
http://www.planetherbs.com/articles/SPLEEN.htm
http://www.sinit.co.il/review.aspx?id=38
9. גוף האדם אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה טחול ולבלב
ד’ר ערן תמיר
השור המבוית הינה החיה המזוהה עם אלמנט האדמה ואיבר הטחול
מאת: ענבל דרסלר